Kirjoituksia / 500 sanaa kuvista
Aistimellisessa havaitsemisessa katse pakenee näkyvää. Silmä alkaa ajatella. Mielikuvat ja muistikuvat suodattavat aistimellista havaintoa sosiaalisiin verkostoihin soveltuviksi. Pyrkimykset ja odotukset täydentävät nähtyä. Näemme ...
Amerikan intiaaneilla on käsite dreaming design. Ratkaisu näyttäytyy unessa. Unessa muisti vapautuu valveillaolon monisyisistä sivujuonteista. Levossa muotoutuu ...
Keväällä 1990 työskentelin kolme kuukautta Roomassa. Erityinen mieltymykseni kohde oli Villa Giulia, etruskitaiteen kokoelmat. Ruukkujen koristelussa geometrinen mitallisuus liittyy esittäviin muotoihin. Konstruktiivinen ja aistimellinen kohtaavat ...
Havahduin kesken unen. Menin ikkunaan. Kaksiosainen auto ajoi hiljaa ilman valoja mäkeä alas. Kirosin. Nyt täällä ajaa jo rekatkin rallia. Olin valvontavuorossa, internaatin päivystävä opettaja. Mitä se ikänään käytännössä saattoi merkitä, kello kolme yöllä, ...
"Vincent van Gogh ja postinkantaja"- näytelmässä van Gogh ja Paul Gauguin käyvät keskustelun tuolista taideteoksen aiheena. Syntyy kiistaa siitä, pitääkö tuolin olla havaittavana vai onko tuolin läsnäolo suorastaan haitallista kuvattaessa esinettä. Toinen haluaa tehdä havaintoja ...
Aikaansaapa ahkerus on palkitsevaa. Toteutusta merkittävämpää on kuitenkin havaitun käsittäminen.
Kesälukioseuran kesäkurssilla Inarissa annoin minuutin veryttelytehtävän: "piirrä poro". Eri maista olevat oppilaat ...
Museoilla on kokoelmissaan aarteita, muita arvokkaampia, museota tunnetuksitekeviä teoksia. Suuri osa esilläolevista teoksista näyttää ikäänkuin unohtuneen seinille. Ajatusta vahvistavat ...
Mikä erottaa luonnontieteellisen näyttelyn taidenäyttelystä, installaatioita kumpainenkin. Taiteilija oli rakentanut historiallisen "apteekin". Gallerian keskellä oli jättimäinen peräruisku. Pumpun sisätilassa oli instrumentteja ja lääkkeiden alkuaineita, kasveja, käärmeitä, ...
New Yorkin Modernin taiteen museossa (syksyllä 1997) on Egon Schielen näyttely. Näyttelyhuoneet ovat hämäriä, lähes pimeitä. Kuljemmeko mielen pimennossa. Aiheiden käsittelytavan "rohkeus" pitää katsojat etäällä teoksista. Siluetteina erottautuvat hahmot lipuvat ...